Spår på nytt sätt

   Onsdag den 24/6 @ 22:02

Idag är en bättre dag! ;) Blir inget gnäll idag så ni kan lugnt läsa vidare :)

Igår hade vi en väldigt trevlig personaldag tillsammans med det härliga gänget från Luleå 3. Jag tror och hoppas att alla hade lika roligt som jag tyckte att det var. Först på dan var alla arbetsledare på Boda Borg och det är så sjukt kul varje gång! Mitt lag klarade 12 av 14 banor vilket är riktigt bra. Klarade dessutom två banor som jag aldrig klarat förut och det var ännu roligare :)

Efter ännu mer spårtips och trix från olika håll (mycket bra! Fortsätt komma med synpunkter!) har jag idag provat en ny "teknik". Tycker det är svårt ibland när många säger så olika, så jag försöker prova det jag tycker verkar vettigt så får vi se. Nåväl, idag har jag iaf lagt ett riktigt kort spår, ca 40m och i princip helt rakt. Jag la det efter en "kant" så jag vet exakt vart jag har kärnan. Kopplade på och lät Kaliber spåra med mycket kort lina, typ som ett koppel. Så fort han höjde näsan och klev utanför kärnan tog det stopp, dvs jag stannade. Först blev han paff och undrade varför jag stannade helt plötsligt. Sen blev han otålig och stampade lite och började pipa innan han satte ner näsan i marken igen och klev tillbaka in i kärnan. Då fick han belöning, dvs gå framåt igen. Gjorde så spåret ut och det tänker jag göra nu några gånger och se om förstår att näsan ska vara i backen och man ska hålla sig i kärnan.

Sedan har jag börjat försöka få honom att älska spårpinnarna. Han har börjat apportera mycket bra och han lämnar av fint utan tjafs men inte med pinnar. Han lägger sig ner och tuggar. Varje gång och jag har slitit mitt hår över det. Men nu fick jag ett tips av T och har provat det. Har använt pinnarna och kört targeting. Dvs dutt på pinnen - klick - belöning med det enda som är bättre än pinnar, dvs köttbullar. Sedan får man avancera till han tar i munnen och håller fast etc etc. Men jag hoppas verkligen att detta får bort pinnhysterin!

Nu blir det film och välbehövlig avkoppling. Har burit flyttkartonger ikväll då Camilla ska börja flytta in i huset. I morrn börjar Boden alive så blir en låååååång dag på jobbet i morrn.

Natti natt, kram från oss!

Kommentarer
Postat av: Fia

Mera tips :) Akta dej för att "styra fööör mycket". Bra med sådana spår och att hålla emot, men det optimala är längre liggtid/kargt underlag, så hunden "självmant" måste gå i kärnan. Går det för fort tappar man spåret. Det jag vill säja är att man kan hålla emot för mycket ;-) Man kan då få en hund som börjar kasta från sida till sida, när den inte kommer framåt. Håll igen, men "lagom". Lagom är ett bra ord va ;-) :))

2009-06-25 @ 10:55:54
URL: http://www.vickulas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0