Lägganden under gång

Onsdag den 15/7 @ 20:51


Dagens träning var mest sitt/ligg stanna kvar eftersom han har börjat visa tendenser till att skutta upp. Vi tränade också lite "frivilligt framåtsändande" som jag så fint kallar det :) La ut musmattan (han har lärt sig att trampa på den) på lite längre håll, ca 10-15 m, och jojomänsan, full galopp och stampa på mattan. Tror jag får nytta av det sen :) har börjat lite smått med targetöverföring till post-it lappar, min näve, lampknappen osv osv. Det funkar riktigt bra faktiskt. Allt utan kommandon än så länge.

Sen tränade vi lite fritt följ och när vi gick kommenderade jag ligg och till min förvåning med tanke på att ligg inte funkat så bra, lägger han sig ner! Pang bom bara. Det var nära att jag stannade av förvåning, men höll andan, klickade och gick vidare. Bad en stilla bön att måtte han ligga kvar :) Vände om och gick hela vägen tillbaka medan han låg lugnt kvar. Ojoj va jag ville pussa och krama på lillen! Så stolt :) Fick bli en massa lek och kamp med favvoråttan istället och det såg han verkligen ut att uppskatta!

Jag försöker att tänka på hur jag ger min belöning, det är något som jag som förare verkligen måste jobba med! Gav tidigare belöning med höger hand i det fria följet tills en klok man påpekade att om jag ger med vänster utifrån och in kommer han gå rakare. Så klokt och så rätt, men inte tusan tänkte jag på det :S Tnx T, inget undgår dig :P

Har kollat massa videos på lydnadsträningar där man ser hur förarna belönar, nyttigt och roligt att titta på! Eg skulle vi träna lydnaden på klubben idag, var alldeles för länge sen vi gjorde det, men det blev hemma på gården ist. Nästa vecka ska jag verkligen ta mig dit!

Vad gäller spåret har jag efter Fias tips lagt ett längre spår med en vinkel och slutpinne med leksak. Denna gång nosade han på pinnen och plockade upp leksaken. Vi lekte bara på med den och hade superskoj. Pinnen stoppade jag bara i fickan. Han höll sig riktigt bra i kärnan denna gång, kul! Träffade några från spårträningen när vi var ute och fick lite tips och råd, dock känner jag mig lite förvirrad av alla tips. En del är helt tvärtemot vad andra säger. Tycker det är lite jobbigt :S

Kaliber ligger halvt utslagen på golvet och drömmer medan han viftar massor på svansen, hihi gulligt värre! Nu ska jag krypa ner under filten och glo tv, natti på er! :)

Kommentarer
Postat av: Lena, Kila, Pirra

Hej vännen! Kul att läsa om era bravader! =) Vet inte vad du fått för råd, men Fia är ju dels van kelpar och dels har hon ju en "ganska" fin meritlista på det här med spår... så om du inte själv har nån åsikt om vilka tips som känns bäst så låter det inte helt ologiskt att gå på hennes linje... ;)

2009-07-16 @ 01:09:16
Postat av: Ingela, Tarro & Selene

Kul när träningen funkar så bra!! :-)

2009-07-16 @ 09:20:29
URL: http://ingela1975.blogg.se/
Postat av: Fia

Tack Lena :) Låter bra ;-) :)) :))

2009-07-18 @ 22:07:33
Postat av: Gun

Vad kul att träningen går bra! Ja ibland så blir man förvirrad av alla olika råd, håll dig till Fias du! ;) I alla fall så länge det funkar *blink blink ;) *

Ha de gott!

2009-07-23 @ 19:01:02
URL: http://www.torpie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0