Spår och uppletande

Fredag den 15/5 @ 16:24

   Oj vilken vecka det har varit! På tisdag var vi valpkursen där vi la spår och gjorde uppletande. Kaliber var sist ut så spåret fick ligga ganska länge. Vi la ca 75 meter i lite sidvind, var svårt att lägga helt i medvind så det fick bli vad det blev. Jag fick göra två svängar innan han tog upp spåret och sen var det järnet framåt. Jag har aldrig sett honom spåra så bra! Nu har han verkligen insett att han har en fantastisk näsa att jobba med :D

Efter det vallade vi en 50x50 meters ruta där vi gjorde några uppletande. Vi gjorde så att en av oss gick ut med grejen i skogen så hunden såg det och släppte sedan grejen rakt framför hunden en bra bit in i rutan. Sen släppte jag Kaliber och han for iväg men sen stannade han och glömde helt bort att använda sin näsa. Sedan gjorde vi om det och då hämtade han direkt.

Idag var vi och la ett spår på ca 100 meter och lät det ligga en halvtimme och den här gången behövde jag bara korsa spåret en gång så tog han upp och sen var det full rulle framåt. Kul! Vi gjorde också ett uppletande och han for som skjuten ur en kanon för att hämta grejen. Vi behöver däremot träna på att lämna ifrån grejen, det funkar inte alls bra.

Nu ska jag ut i eftermiddagssolen, kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0